"I don't update everyday tho, i write whenever the mode comes." - Sakinah








Hello and welcome to my blog. I'll just share my own stories that i think it will be fine to shared here. Too busy to update everyday or i can say that maybe im to shy to share my honest thought. Feel free to be here. Thanks for the visit.
NETWORK



CONTACT ME

You guys can contact me in my social media! If you have anything to ask can ask me here, you guys can comment anything about my entry there too.

RECENT STORIES

MONTHLY ARCHIVE



BLOGLOVIES

» friend.
» friend.
» friend.
» friend.
» friend.
» friend.
» friend.


Pengalaman : Pakai braces (2018)
Tuesday 13 November 2018 at 05:01

Assalamualaikum & hai. Saya nak share apa saya rasa masa nak pakai braces & a few days after pakai, cost, location all. 

My sister got her braces at Amim dental surgery at taman u, jb. She wore like for 2 years. Dia ade problem gigi taring bersepah ikot genetik mak haha. So dia kene cabut banyak gigi. Before and after gigi dia memang wowww. Skrg gigi dia dah cantik tersusun boleh buat iklan gigi hehe. Her's cost abt RM6000. Exclude nak cabut gigi. Kalau cabut gigi Rm100 per gigi ye.

For me, i got my braces at Sunway dental surgery at Tuta, skudai. Saya pergi pilih klinik tu even jauh dari rumah saya ( kota tinggi) sbb ..

1. Doc tu actually same dengan doc yg kt previous klinik, dia bukak klinik dia sendiri.
2. Dia sgt lemah lembut & asyik cakap sorry je setiap kali tengah buat apa apa kt gigi kita.
3. Talkative
4. Staff yg friendly

Reason saya pakai braces, gigi saya yg atas jongang & gigi bawah tak tersusun. Doc said i need like 1 year + to get gigi lawa. Mine cost RM6k and for now doc ckp no need to cabut gigi. Selamaaat. Actually dia dah bius banyak cs nak cabut but sbb masa tu gusi saya bleeding teruk doc tak jadi cabut sampai sekarang.

First time pergi klinik gigi tu doc tu tanya saya sambung mana, sbb doc tu dh mcm family doc semua org dalam family punya gigi dia pernah check. If sakit gigi ke ape ke dia je lah ayah saya percaya. So doc & family kira rapatlah. Then, dia tau lah saya study sampai mana skrg duk buat apa. Then bila cakap saya dapat iv ukm for dentist doc tu sgt excited but bila saya ckp saya tak pegi dia mulakan sesi kaunseling dia abt 1 hour. Padahal masa tu dah x ray gigi and all. Dah bersedia nak pakai braces. Then doc tu suruh gi ukm balik buat rayuan ckp reason yg munasabah all. Doc tu tak ambik duit langsung for check up & x ray. Doc kata ni saya bagi free je u pergi belajar. Mana nak cari doc cam dia wey!?

Lps tu mmg dah takde mood nak buat braces, saya pun ingat nak pergi klinik lain tapi takut. So next week pergi jugak kt dia balik & adalah cakap something. So terus pakai braces.

Bagi saya masa pakai tu tak sakit. As i said mula mula doc nak cabut gigi saya but tak jadi so ade bius. Effect bius tu saya tak dpt lupa. Sbb doc saya tak rasa mulut saya. After inject bius doc kene biar for 15 min. Berkali2 saya check kt camera fon bibir saya wujud lagi tak, sbb mmg kebas tak rase pape. After keluar dari bilik doc, nurse kt luar tanya soalan but aku tak leh ckp cs tk dpt control air liur ( effect bius ) so aku ckp kt dia cm org oku & nurse tu dah terkejut dia ckp "oh my god, my dear are u okay" Hahaha. Then my dad pulak dtg tanya soalan lagi, then nurse tu explain yg aku takleh ckp semua. Effect bius tu hilang lps 1 jam. Seksa jugak lah. Haha.

Nurse tu ada bagi wax, rubber band & dia suruh beli orthodontic brush dkt dugstore. Wax untuk pakai kt beli if bende tu gangu mulut kita. Sampai ada ulser. So bila rasa cucuk2 je pakai wax. Wax ni reusable, lps guna boleh basuh and pakai lagi. Saya main hentam pakai masa makan & hilang tak tau lah tertelan je or masuh kumur terkeluar ke lol. Wax mula2 dia bagi free & if nak beli lagi cost 5 shj.

Ortho brush tu untuk bersihkan gigi korang. Lps makan apa apa pun memang banyak makanan akan terselit kt celah2 besi tu. So pakai brush ni sng nak bersihkan gigi. Berus gigi pulak kene pakai yg soft, tak boleh pakai hard or medium kang braket tertanggal. Rubber band pakai kt bracket sambung gigi atas and bawah.

Gigi saya ni overbite so doc ada pasang something kt lelangit atas nak pastikan gigi bawah tak sentuh lelangit masa gigit. But guess what, baru 1 hari pakai braces, esoknya 7 braket tertanggal. 7 guys 7, dalam sejarah takde agaknya. Btw if bracket tertangal korang kene bersihkan and simpan bawak gi klinik sbb kalau hilang kene bayar RM50 ye. Huhu. Saya ada tabiat gigit gigi masa tidur. Saya tak sedar but bangun tidur je besi bawah tu kat gusi and bracket banyak tanggal. So tersangatlah sakit sbb kene gusi. Tak leh tutup mulut & bibir bengkak. And makan tak yh ckp lah saya dah lah kuat makan but tak leh makan sedih gile!!

2nd day pakai braces dah pegi balik skudai. And doc ckp saya terlampau banyak gigit dlm tidur. Dia pakaikan balik bracket. Thank god takde yg hilang. Selamat duit. Hehe. Dia tambah lagi bende yg dia letak kt lelangit tu. Bende tu menyebabkan saya tak leh tutup mulut and pelat. Yes pelat. Saya pulak jenis jaga cashier kt kedai ayh. So i can't pronounce correctly, ada gak customer yg tak faham saya ckp and tersengeh sengeh pandang saya sbb ckp mcm budak kecik. Ada gak yg gelakkan. Some customers tanya buat kat mana harga semua. Ada yg asik suruh eee je tunjuk gigi. Lol saya sabar.

For first week, saya masih tak leh gigit, saya makan bubur nasi je. Turun lah jugak bape kg lol. Lps pakai braces saya rasa sakit sbb braces tu takdelah sakit sangat sikit sikit je. But for my sis dia sampai demam lps pakai braces maybe sbb dia cabut banyak gigi kot.

Second week start makan maggi, mee sup apa apa yg bersup lah. Tu pun telan je. Start lah makan bende2 yg saya tak berapa minat cam nestum & oats. Lol. Then 3rd week ada 1 bracket tanggal & bende kt atas tu cabut habis. Bende tu tercabut masa saya tidur and saya sedar bila dah nak tertelan bende tu. Ngeri woiii.

Minggu 3 tu pegi pakai skudai lagi. And after 3 days 1 bracket tanggal. Sudah!! Saya memang stress, sbb klinik jauh, rase cm menyusahkan ayh sgt sgt. Padahal appointment sebulan sekali je utk tightkan braces. So saya tak bagitau ayah biar je bracket tu. Next 2 days saya makan cheesy wedges hahahaha. Takleh control lah. Sbb masani saya keluar dgn kawan2 saya. So prakkk, ptg tu lagi 1 bracket tanggal. 3 hari kemudian lagi 1 bracket tanggal. Lol. Stress. Tapi biar je cs saya punya appointment tinggal 9 hari lagi, so sekali jelah. Malas mau layan. And lagi satu lupa nak bagitau doc kan ade buat baru yg kt lelangit tu, tu pun tanggal laggiii. Hahaha. Tak tau lah apa doc akan cakap bila saya peegi nanti 😂

This is my 1 month experience of wearing braces. Panjangnyaaa hahaha.

Labels: , ,






← O L D E R P O S T
N E W E R P O S T →






© 2013 - Layout created by Fluerica.
Do you know ?Honesty is the best policy in life