"I don't update everyday tho, i write whenever the mode comes." - Sakinah








Hello and welcome to my blog. I'll just share my own stories that i think it will be fine to shared here. Too busy to update everyday or i can say that maybe im to shy to share my honest thought. Feel free to be here. Thanks for the visit.
NETWORK



CONTACT ME

You guys can contact me in my social media! If you have anything to ask can ask me here, you guys can comment anything about my entry there too.

RECENT STORIES

MONTHLY ARCHIVE



BLOGLOVIES

» friend.
» friend.
» friend.
» friend.
» friend.
» friend.
» friend.


Ada apa dalam syurga?
Tuesday 13 November 2018 at 22:41
Assalamualaikum & hi. Harini saya nak kongsi something yang saya dapat dari satu ceramah yg saya dgr. So bila saya share kt sini saya sendiri dpt ingat balik point2 penting dia.
Bagi saya lah, bila saya dengar ceramah pasal syurga saya akan bersungguh sungguh nak beribadah. Saya try hard nak bangun malam nak tahajud, solat sunat semua. Sebab apa,  sebab tau semua tu ada ganjaran yg hebat nanti. Benda wajib memang kita semua buat. Tapi bende sunat ni mmg payah sikit kan. Kalau yg dah start buat tu harap kita sama sama istiqamah.
Kalau saya dengar or baca anything abt neraka. Kekadang sampai menangis sbb takut. Takut sangat dengan azab azab Allah dkt neraka. Kecut habis. Zaman skrg susah nak elakkan diri dari buat dosa. Ada je dosa yg kita buat. Mengumpat orang ke tak tutup aurat dgn sempurna ke. Ade jelah. Semoga kita semua terus istiqamah untuk jauhkan diri dari larangan Allah.
Korang tau tak syurga ada 100 tingkat setiap tingkat jarak dia mcm langit dengan bumi. MashaAllah.

Apa ada dalam syurga?

1. Bidadari
Bidadari ni bukan manusia mahupun malaikat. Allah perintahkan mereka jadi. Maka.. Jadilah mereka. Bidadari tidak dilahirkan, tidak beranak & tidak mempunyai keturunan. Rasulullah pernah bersabda " Jika salah seorang bidadari turun ke bumi dari syura, bumi akan terang benderang tanpa matahari & berbau harum " Bidadari ni mmg secantik cantik kejadian. Tau tak, isteri tak akan ada perasaan cemburu bila suaminya didampingi bidadari. Wow. Dan suami pun takkan cemburu bila isteri dia ditemani pemuda tampan. Setiap penghuni syurga ditemani at least dua bidadari & org yg mati syahid akan ditemani 72 bidadari. Lagi kelebihan org yg mati syahid, dia boleh tarik 70 orang ahli keluarganya yg ada masuk neraka ke dalam syurga. Allahuakhbar. Allah menciptakan bidadari ini supaya manusia ada sifat tamak untuk beramal ibadah dan untuk dapatkan ganjaran kelak.

2. Makan & minum disyurga.
Manusia tidak akan berasa haus atau lapar dalam syurga. Ini kerana sebelum masuk alam syurga manusia minum air dari telaga haud. Cukup minum seteguk air manusia takkan rasa haus selamanya. Manusia makan dan minum di syurga bukan sebab lapar, tapi tu nikmat yg mereka dapat sbb berjaya elakkan diri dari makan or minum bende yg haram. Di syurga burung burung akan mengelilingi manusia lalu mengoda manusia agar manusia memilihnya untuk dimakan. Setiap burung tu akan dia bukak sayapnya yg berwarna warni & besar tu utk mempromosikan diri dia. Dia mahu dimakan oleh ahli syurga.

3. Music di syurga 
Di syurga akan ada bidadari bidadari yg bersuara merdu utk manusia. Jika dia meludah, ludah dia boleh membuatkan manis 7 lautan. Macam tu sekali manis suara dia.

4. Pohon syurga 
Rasullulaj pernah bersabda di syura ada pohon yg berjalan dibawah bayangan seseorang selama 100 tahun tanpa putus naungan. Pohon thuna, pohon yg tidak pernah kering dahannya, tidak pernah gugur daunnya, tidak pernah rosak buahnya, buahnya dekat, ada 70 000 dahan. Pohon berasal dari perak dan daunnya sutera.

5. Sungai sungai di syurga
Di syurga air sungai berupa susu, madu. Telaga Al Kautsar pulak, airnya lebih putih dari susu dan salju, manisnya lebih manis dari madu.

Ada lagi yang ustaz cakap tapi saya kurang pasti, point yg kt atas ni pun saya rujuk balik kt web jais. Banyak lagi keindahan syurga yg ada kt web jais korang boleh baca kt sini. Sekian, bye.

Labels: ,






← O L D E R P O S T
N E W E R P O S T →






© 2013 - Layout created by Fluerica.
Do you know ?Honesty is the best policy in life