"I don't update everyday tho, i write whenever the mode comes." - Sakinah








Hello and welcome to my blog. I'll just share my own stories that i think it will be fine to shared here. Too busy to update everyday or i can say that maybe im to shy to share my honest thought. Feel free to be here. Thanks for the visit.
NETWORK



CONTACT ME

You guys can contact me in my social media! If you have anything to ask can ask me here, you guys can comment anything about my entry there too.

RECENT STORIES

MONTHLY ARCHIVE



BLOGLOVIES

» friend.
» friend.
» friend.
» friend.
» friend.
» friend.
» friend.


Majlis Khatan Adik
Monday 25 February 2019 at 00:32
Assalamualaikum & hai,

Dalam family saya, kitorang akan sambut majlis khatan ni agak special sikit. Sampai kadang-kadang orang terkejut tengok cara kitorang sambut. Hahaha. Kitorang orang mamak (indian muslim) memang macam ni yee. So adik saya tiga tiga laki. Dua orang Khatan masa saya form 1 tak silap so cam tak ingat sangat. Tapi diorang pun ada pelamin, jemput 500 org makan and etc. But sekarang, adik bongsu saya yg teramat manja ni... MashaAllah.. Pening kepala seh. My dad terlalu manjakan dia so majlis pun dah ala ala majlis kahwin sudahh.

At first, kitorang (ayh, mak, pakcik, makcik, saudara mara, sepupu sepapat)  semuanya dah meeting untuk kali pertama sebulan lebih awal untuk majlis ni. HAHAHA. Asalnya, bercadang nak jemput 200 org SAHAJA, then pak cik saya kat KL suruh jemput je semua puak puak kami dari Pulau pinang, Ipoh, Taiping, KL & etc. Saudara mara saya memang ramai. Infiniti orang. Siapa kenal saya taulah ramai tu level bape. Hahaha. So listnya jadilah 400 orang. Tak kisahlah, dapatlah kitorang eratkan lagi silaturahim dengan saudara mara kan (even sebenarnya tak tau nak panggil diorang apa, tak kenal tapi saudara, diorang pun tak kenal saya, saya pun tak kenal diorang).

Kitorang bincang atur cara majlis, ceh wahhh memang dah macam kerja kahwin.

2pm - Yasin, doa selamat & tazkirah.
3pm -  Berarak bersama 120 adik adik tahfiz sambil berselawat
4pm-   Makan makan sambil menghayati qasidah dari kumpulan Qasidah Nur Muhibbin, Ustaz Sharil 

Adik sampai depan rumah je, ada kawan ayah buat silat selamat datang & bila adik masuk duduk atas pelamin je mula qasidah. Masa yang sama tetamu dah start makan. Bayangkanlah ayah jemput dekat 400 orang dan yang datang 800 orang. HAHAHA. HURU HARA WEYYY. Sebab pinggan makan ada 500 je. Then suddenly tak cukup, plastik sampah tak cukup, air pun sama. So lari pergi bukak kedai, nasib baik kedai dekat dengan rumah. Naib baik nasi cukup & ada lebih, syukur sangat sangat. Sebab adik adik tahfiz ramai sangat, kesian diorang kalau tak dapat. Yelah, kita jemput orang kan, kalau tak dapat bagi semua makan, malu kot.

Alhamdulillah settle semua. Majlis berjalan macam biasa. Sebelum adik mula berarak, ada tazkirah ringkas dari Ustaz Shariful Anam. Saya pun tak sempat dengar kat rumah, tapi ada orang ambik video. Best ceramah dia.

Yang palinggggg saya rasa sedih tu pasal makanan!! Makanan ada banyakkkk jenis & banyak sangat but sepanjang majlis tu saya tak dapat makan apa apa. Last last kitorang gi mcd je. Lols. Ada satee, rojak, roti jala, briyani, ayam masak merah, daging masak apa tak tahu (tak sempat tengok  pun), ketupat, rendang, buah anggur, buah delima, kuih ada 4 jenis, brownies ada 2 jenis. Dalam list atas tu satu pun saya tak dapat. Hahahah sedih beb. Sebab asalnya saya siap tangguh tarikh nak cabut gigi sebab nak menikmati makanan makanan yang ada masa majlis. Hampeh.

Saudara mara ramai, kawan kawan pun ramai, Alhamdullilah, majlis berjalan lancar. Petang tu, kitorang sambut birthday anak saudara, Al Khattab turns 2!! Petang tu pun dah agak hura hara sikit, so tak sempat nak bergambar nak hias apa apa, even dah siap beli perhiasan nak hias tempat masa nak potong kek tu. Tak kesampaian, masa tu pulak ada keluarga kawan saya datang. Humairah sekeluarga datang. Lama sangat tak jumpe dia, sempat jugak lah catch up sikit dengan dia. Mak Syafiqa & Adawiyah ada datang, Alhamdulillah dapat layan dengan baik, siap berarak sama sama sambil selawat.  Petang tu Ain & ayah dia pun ada datang, serious tak sempat nak layan dia. Rasa bersalah gila, bayangkan dia datang saya tak dapat layan sangat, tapi esoknya abang dia kawin, saya, & saudara saya semua pergi majlis kahwin abang dia lambat. Pergi pulak masa meja semua dah siap kemas. Sebab kat rumah saudara mara ramai belum balik, kene masak & layan tetamu. Tapi ayah Ain siap pasang balik meja & hidang makan untuk kitorang. Siap dapat kek pulak. Malu seh, yalah, diorang datang berdua je pun kita tak sempat layan. Ain..oh Ain. Sayang awak Ain.

Biasanya kan kalau majlis apa apa kat rumah yang girls, tolong dalam rumah kan? But masa majlis haritu, oleh sebab ayah dah jemput ramaiiii sangat orang, sampai saya pun terpaksa turun padang. Hahaha. Tanpa segan silu layan tetamu yang tak kenal pun, macamlah saya peramah sangat. Siap mengarah orang buat kerja lagi, amek kausss!! Malam before majlis, kitorang, saudara mara je, buat tahlil bacaan yasin untuk semua arwah arwah dalam family kitorang, list panjang, termasuk nama nenek moyang. Kitorang baca yasin pukul 12.30 tengah malam. Tak pernah dibuat orang. Hahahaha, kitorang masing-masing tutup kedai dulu. Lepas yasin kitorang makan sama sama tengah malam buta tu kat khemah luar rumah tu. Sweet memories.

Nak cerita pasal kos pulak, manalah tau ada yang nak buat majlis macam ni kan? Btw, lupa nak cakap masak semua dekat rumah, tak ambik catering pun, ayah yang masak. Jimat duit & besttt!!! Sebab dapat rewang sama sama.

Pelamin - RM580
Khemah - RM900
Qasidah - RM300
Sewa buffet - Ada orang sponsor
Ustaz - Seikhlas hati korang
Homestay - RM300 (Ada saudara stay)
Bas untuk adik adik tahfiz - RM200
Baju - RM500 ( Set baju melayu 4 orang, samping & tanjak)
Barang masak - ambik kat kedai sendiri, so tak kira kos ^^
Satee - RM910

Alaaa, memang list tak habis. Banyak keluar duit. Belum majlis kawin guys, baru majlis khatan. Sekali sekala tak pelah, bukannya ada pembaziran pun. Masa balik kan tetamu bagi duit masa salam kan, duit salam kaut. Ramai orang bagi dekat saya, sebab mak & ayah terlalu sibuk, kakak pulak sibuk kat dalam. Lepas 5 hari baru teringat pasal duit tu, hahaha. Nasib baik ingat.

Best tau buat majlis macam ni, meriah, dapat eratkan silaturahim, bila je dapat kumpul rqamai ramai macam ni. Penat tu memang penat. Lepas majlis, kitorang semua terus tak sihat, demam, muntah-muntah, cirit birit. Semua geng kitorang yang turun padang je. Yang dari Ipoh, KL. Kesian my sis & anak anak dia. Dahlah penat travel, lepastu baby dua dua tak sihat, dengan dia pun sama. Tak boleh lupa. Sama sama semua sakit. Ada yang kata kene buatan orang lah apalah. Sampai kitorang semua masuk rumah je macam tak sihat. Tapi Alhamdullilah, lepas 3 hari semua dah sihat. Takde bende rasenya, semua lepak buat kerja kot.

Korang boleh check kat link yang saya bagi ni, kalau nak tengok majlis yang saya cerita ni macam mana.

Qasidah - https://www.youtube.com/watch?v=HfCmyeTEbwA
Ceramah & Majlis - https://www.youtube.com/watch?v=50Kky7JDXrI




Korang boleh dengar ceramah dia kat link saya bagi kat atas.




My cute brother

Lastly, Me & selfie. Haha XD

Finally, saya update entry ni selepas sekian lama saya simpan sebagai draft. Bye, Assalmualaikum.






← O L D E R P O S T
N E W E R P O S T →






© 2013 - Layout created by Fluerica.
Do you know ?Honesty is the best policy in life